Håndværkerens simple guide til Facebook
Håndværkerens guide til Facebook
Der er ingen tvivl om, at sociale medier er en vigtig kanal for håndværkervirksomheder. Mange nystartede håndværkere tænker måske ikke over, at det kan give mening for dem at være repræsenteret på sociale medier som Facebook og Instagram. Det er ærgerligt, for de går glip af en masse potentielle kunder, som er billige at anskaffe på grund af de lave markedsføringsomkostninger på de sociale medier.
Men hvordan kommer man i gang med at bruge Facebook som håndværkervirksomhed? Det kigger vi nærmere på her.
Opret en side og gør den indbydende
Det første du skal gøre, når du vil gøre dit firma synligt på Facebook, er at oprette en Facebook-side for din virksomhed. Dette gør du nemmest ved at logge ind på din private Facebook-konto, og herefter klikker du Opret i hovedmenuen øverst på hjemmesiden. Her får du muligheden for at oprette en side, og så er du sådan set i gang.
Et par gode råd til at gøre den indbydende og nem at finde er at:
- Give siden et gennemskueligt navn (eksempelvis Jørgens VVS-service og ikke VVS1234)
- Uploade firmaets logo i det rigtige format (kvadratisk) som profilbillede
- Vælge de rigtige kategorier til din side (eksempelvis håndværkervirksomhed, VVS og blikkenslager)
- Udfylde så mange information som muligt, det gælder især:
- Åbningstider
- Hjemmeside
- Telefonnummer
- Priser
- Ydelser
- Og lidt generelt om virksomheden
- Skrive det første opslag
Derudover, kan man opsætte en masse smarte funktioner. For eksempel er det muligt automatisk at starte en Messenger-chat, med folk der besøger siden. Mange håndværkervirksomheder oplever, at det kan forbedre konverteringsraten gevaldigt, men det kan være en anelse kompliceret at opsætte.
Invitér dit netværk og opdatér siden regelmæssigt
En Facebook-side er ikke meget værd, hvis ikke den har nogle følgere, til at få gang i den. Derfor, er det en rigtig god idé at gøre brug af muligheden for at invitere personer i din vennekreds på Facebook til at like siden.
Det er dog vigtigt, at du kun sender disse invitationer gennem din private profil. Gør du det gennem virksomhedsprofilen, kan du nemlig komme i karambolage med markedsføringsloven, hvilket kan blive en bekostelig affære.
Når du har fået nogle likes fra dine venner, familie og bekendte, er næste trin at opdatere siden med opslag, billeder og videoer løbende. Ligesom på Instagram, er billeder og især videoer noget, som Facebook kan lide, da det skaber højere engagement blandt dem, der kigger med.
Derfor, ville det være en rigtig god idé, hvis du kunne lave en god blanding af tekst-, billede- og videoopslag i løbet af ugen. For eksempel kan du lave før- og efterbilleder fra projekter, videoer, hvor seerne kan følge med på et projekt og lignende.
Et opslag eller to om dagen, er en god tommelfingerregel i forhold til, hvor aktiv din side skal være, for at få fuldt udbytte af din Facebook-side.
Markedsfør på Facebook
Når du har en Facebook-side, kan du også gå i gang med annoncering, som vises til brugerne på både Facebook og Instagram. Her kan du betale pr. visning, pr. konvertering, pr. klik eller lignende, hvilket betyder, at det ikke behøver at koste dig særlig meget, hvis ikke du får nogle resultater.
Sammenlignet med traditionel markedsføring i printmedier, i biografen eller lignende, er markedsføring på sociale medier uden tvivl den mere økonomiske beslutning. Til gengæld kan det være en anelse teknisk.
Hvad end du vil prøve selv eller har brug for hjælp, kan du være sikker på at Facebook kan hjælpe med at skaffe kunder til din håndværkervirksomhed.
Vi hos HåndværkerHjemmesider hjælper dagligt virksomheder med at komme godt i gang med deres Facebook-side, så de får en god start på rejsen. Tag fat i os, hvis du har brug for professionel sparring.