Fire gode råd til markedsføring for nystartede håndværkere
Landets håndværkere har mere travlt end nogensinde før, og det er derfor et fantastisk tidspunkt at starte ud som selvstændig håndværker. Men selvom danskerne hungrer efter kvalificerede håndværkere, der har tid til at hjælpe dem med deres opgaver, kommer kunderne ikke helt af sig selv.
Derfor har vi sammensat en liste med fire gode råd til, hvordan du, som nystartet håndværker, får fat i dine første kunder.
1. Start med venner, familie og lokalområde
Det er en god idé at starte med at markedsføre sig i et område, som man selv kender, og hvor befolkningen kender dig. Derfor, bør du lægge ud med at bede venner og familie om at have dit nye firma i mente, når de støder på nogen, der står og mangler en håndværker som dig.
Rigtig mange nystartede håndværkere oplever, at mund-til-mund markedsføring gennem deres personlige netværk er den største kilde til nye kunder.
Hvis du derudover kan du gøre dig bemærket i lokalområdet – hvilket du kan gøre på mange måder – vil du sandsynligvis opleve, at det resulterer i flere kunder. Du kan eksempelvis markedsføre dig lokalt ved at hænge flyers op på opslagstavlen i din lokale SuperBrugs, sponsorere den lokale idrætsforening eller måske tilbyde en ”nabo”-rabat til lokale kunder.
2. Få en god hjemmeside, der konverterer
Selvom mange af håndværkerfagene i sig selv ikke er særlig digitale, så er der ingen tvivl om, at kunderne er på internettet. Derfor, er det essentielt, at man som nystartet håndværker får udarbejdet en hjemmeside. Den behøver ikke at have en masse avancerede funktioner, men skal som minimum kunne fungere som visitkort for virksomheden.
Når det så er sagt, så er det værd at få udarbejdet en god hjemmeside, der konverterer de besøgende til kunder. Det gør du ved at gøre det nemt for de besøgende at få kontakt til dig, blandt andet via telefon og e-mail.
3. Vær på de sociale medier
Dine kunder er ikke bare på internettet for at være på jagt efter din hjemmeside. De er også på sociale medier i flere timer om dagen. I den tid, bliver de udsat for utallige opslag fra alverdens spændende og mindre spændende virksomheder og personer.
Det kan du udnytte på flere måder. For eksempel elsker folk en god iværksætterhistorie. Derfor, kan vi kun anbefale, at du er aktiv på de sociale medier med din virksomheds helt egen profil. Brug den til at dele billeder fra projekter – både undervejs, og når de er færdige. Hvis der er noget, der vækker begejstring, så er det et godt før / efter billede, hvor man for alvor kan se, hvor dygtig du har været.
4. Indsaml anmeldelser og brug dem
Med internettet er det blevet nemmere for forbrugerne at tjekke op på de virksomheder, som de vælger. Og de vælger dem, der har de bedste anmeldelser. Derfor, er det en rigtig god idé at indsamle anmeldelser fra dine kunder, når du har udført et godt stykke arbejde for dem.
Gode anmeldelser kræver naturligvis, at du yder et godt stykke arbejde og en god service. Kan du levere det kunderne vil have, vil du nyde godt af de positive effekter mange år ud i fremtiden.
Skal du have en velfungerende hjemmeside til dit nystartede håndværkerfirma? Så vil vi meget gerne hjælpe dig. Kontakt os i dag, og bliv klogere på, hvordan vi kan hjælpe dig med at få flere kunder.