Få dine kunder til at sælge for dig
Som håndværker sælger man typisk ydelser til en pris, som er et væsentligt beløb for mange danskere. Det betyder, at man som håndværkervirksomhed skal kæmpe lidt mere for at få fat i nye kunder end eksempelvis en webshop, der sælger billige plakater.
Men hvad kan du gøre for at overtale potentielle kunder til at benytte sig af lige netop dit firma? Det forsøger vi at besvare her på bloggen, hvor vi løbende dykker ned i nye metoder, hvorpå du kan skaffe nye kunder til din håndværkervirksomhed.
I denne omgang kigger vi nærmere på en af de absolut vigtigste metoder, nemlig at gøre brug af kundereferencer. Læs med videre og bliv klogere på, hvordan du kan bruge dine eksisterende kunder til at sælge for dig.
Kunderne skal stole på dig
Når man bestiller en håndværker til at lave noget på sin bolig, har man typisk hverken overskuddet eller pengene til at gøre det hele en gang til, hvis den første håndværker fejler. Derfor, er det vigtigt for dine kunder, at de kan stole på dig.
Der er mange måder, hvorpå du kan vise dine potentielle kunder, at du driver en troværdig virksomhed. Det kan blandt andet være en god idé at din håndværkervirksomhed er medlem af Dansk Byggeri, hvilket betyder, at du kan tilbyde Byg Garanti til dine privatkunder.
Men en af de absolut største faktorer, når det kommer til at skabe troværdighed omkring din virksomhed, er ved at have kundereferencer fra tidligere kunder. Mennesket er flokdyr, og vi føler os mere trygge, hvis vi ved, at der er andre, der har gjort noget før os.
Derfor, bør du altid spørge dine kunder, om de kunne være interesserede i at skrive en lille reference, som du må bruge i din markedsføring. Det behøver ikke at være mere end et par linjer – bare det, at dine potentielle kunder kan se et navn med en tilhørende positiv udtalelse om dit tidligere arbejde kan gøre vidundere for din virksomheds troværdighed udadtil.
Vis dine kundereferencer frem
Kundereferencer er dog ikke meget værd, hvis ikke du får dem vist frem på en let og overskuelig måde. Din virksomheds hjemmeside er et oplagt sted at fremvise dine kunders udtalelser. Hvis du ovenikøbet kan få et billede med af personen, vil det lige give troværdigheden et ekstra nøk op ad.
Det er dog vigtigt, at du får en skriftlig tilladelse til at bruge kundens navn (og billede) på din hjemmeside, dine sociale medier, og hvor du ellers har til hensigt at vise dine gode referencer frem.
For det er nemlig ikke kun din hjemmeside, der er oplagt, når det kommer til at vise kundereferencer frem. Et opslag på Facebook eller Instagram med et billede af projektet og et uddrag af kundens udtalelse om dig kan også resultere i nye kunder.
Derudover, kan du overveje om du har tiden og lysten til at kaste dig ud i at lave videoer, hvor dine tidligere kunder bliver interviewet om deres oplevelse med dit firma. Det er nemlig sådan at både sociale medier og Google vægter video højere end både tekst- og billedopslag.
En flot produceret video (hvilket man kan få professionel hjælp til) kan derfor gøre ekstra meget for at skabe troværdighed og for at skaffe nye kunder til din håndværkervirksomhed.
Har du brug for hjælp med din fremvisning af referencer, eller ved ikke hvordan du skal indsamle disse, er du mere end velkommen til at tage fat i os her hos HåndværkerHjemmesider, så hjælper vi dig godt i gang.